fredag 28 november 2008

Renskav... en ren njutning

Renskav tillhör vardagsmat som inte längre är så direkt vardags, eftersom priset på råvaran tyvärr skjutit i höjden rätt rejält. Numera blir det allt som oftast att jag köper viltskav istället (som iofs smakar nog så bra). Vardagsmat eller ej, receptet som kommer här är synnerligen enkelt. Jag har lagat och ätit rätten så många gånger att jag ändrar saker i receptet varje gång jag lagar rätten, men den här kombinationen provade jag som lunch idag och den blev helt ok.

Som kanske synes på bilden provade jag att komplettera rätten med en av mina absoluta favorittillbehör, nämligen soltorkade tomater. Det funkade dock inte alls speciellt bra som tillbehör till renskav, så den delen kan ni skippa. Det andra tillbehöret jag provade var lite färskost. Den delen var lyckad :)



Typ: varmrätt

Lämpliga tillbehör:

Ris eller Pressad potatis
Lingonsylt

Räcker till: 3-4 personer (beroende på hunger och tillbehör)

Ingredienser:

1 paket ren-/vilt-/älg/-hjortskav
1 gul lök
1 burk svamp
1 msk smör
1 dl matlagningsgrädde
2 msk crème fraîche
2 tsk viltfond
salt
svartpeppar


Så här gör du:

Skala och hacka löken. Fräs svamp (och eventuellt lök -- själv föredrar jag att löken bibehåller sin syrlighet och fräser den därför inte) och lägg sedan ned skaven i stekpannan. Bryn bottenlagret av skaven, vänd och skala av. Se till att på samma gång dela upp skaven i mindre bitar. Fortsätt så tills alla lager har tinat och är separata.

Tillsätt grädde, crème fraîche, viltfond, samt lök (om du inte tillsatte den tidigare) och rör om, smaka av med salt och svartpeppar. Låt puttra några minuter under lock.

Inga kommentarer: